Bør svømmere bruge kosttilskud såsom proteinpulver og fiskeolie? (Find svaret her!)

Bør svømmere bruge kosttilskud såsom proteinpulver og fiskeolie? (Find svaret her!)
5 (100%) 3 votes

Det kommer først og fremmest an på hvor seriøs du er med din træning. Svømmer du mest for sjov en gang imellem, kan du eksempelvis sagtens få dækket dit protein behov igennem en normal og varieret kost. Kosttilskud kan bruges i mange forskellige sammenhænge. Faktisk så mange at normale personer, som ikke træner kan have gavn af dem. Det er oftest vitaminpiller, fiskeolie eller lignende.

Jeg vil senere komme ind på hvorfor og hvornår fiskeolie, proteinpulver og BCAA giver mening at bruge som kosttilskud.

Lad os starte med at se på, hvad proteinpulver kan have af positive effekter.

 

Hvornår bør en svømmer indtage proteinpulver?

Hvis du er en seriøs svømmer, bruger du helt sikkert mange timer på træning i vandet, men sikkert også i motionscenteret. For at dine muskler kan blive større og stærkere, har de brug for ”brændstof”, som de kan vokse af. Her er proteiner en essentiel del af muskelopbygningen. Det er muligt at få denne næring igennem din kost alene – dette kræver dog et præcis tilrettelagt diet. Det kan derfor være svært for en svømmer at få en god kost hele tiden.

Er du f.eks. til svømmestævne eller i skole, kan det være svært at have det fornødne mad med. Her er det let at have en proteinshake med i tasken, som mellem måltid til at supplere din madpakke. Proteinpulver er også en billigere måde at få protein, fremfor f.eks. at få det igennem kød.

Så der er 4 primære grunde til at bruge proteinpulver som svømmer:

  • Det er billigere at få protein igennem proteinpulver.
  • Det er lettere at opnå den krævede mængde protein.
  • Proteinshakes er lette at medbringe i skole, træning eller til stævner.
  • Sidst men ikke mindst – det giver dig en bedre muskelvækst.

Hvis du ikke er så meget til proteinshakes, er det oplagt at blande proteinpulver i din mad. En meget populær opskrift hvad dette angår er proteinpandekager. Du kan også bruge det i din bagning generelt – det er kun fantasien der sætter grænser her.

Hvorfor bør jeg bruge proteinpulver som svømmer

proteinpulver til svømmereEt af de mest optimale tidspunkter at indtage proteinpulver er efter endt træning.

Efter træning har kroppen lettest ved at optage proteiner – så hvis du har en lang svømmetræning, eller været i motionscenteret er det godt at slutte med en shake.

Et andet oplagt tidspunkt er inden du skal sove.

Efter en dag med fysisk aktivitet, har din krop brug for at restituere om natten, hvor den har brug for ”brændstof” i form af protein til at reparere sig selv.

Så hvis du drikker en proteinshake inden sengetid, sikrer du at din krop har noget at arbejde med.

Et andet oplagt tidspunkt, er som tidligere nævnt, når du er på farten, da en proteinshake er nem at tage med.

Det kan ikke erstatte et måltid, men kan bruges som et mellemmåltid og supplement til din normale kost.

Det kan være svært at gennemskue hvilken proteinpulver der er det bedste – heldigvis har Suplab.dk lavet danmarks bedste proteinpulver test.

 

Bør svømmere bruge fiskeolie som kosttilskud?

Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie er Omega-3 fedtsyrer som bliver udvundet fra fisk. Det er specielt EPA og DHA, som er gode for dig. Vil du gerne finde den bedste fiskeolie på markedet, så har Suplab fundet danmarks bedste fiskolie.

Fiskeolie har generelt positive indvirkninger på helbredet, som enhver person kan have gavn af. Fiskeolie kan påvirke dit immunforsvar positivt, så du i større grad undgår at ligge syg og blive sat tilbage i din træning. Derudover har studier vist at dine led bliver ”smurt” og derfor holdes sunde og raske.

 

Giver kreatin mening som kosttilskud?

Kreatin er et naturligt stof, som du får igennem din kost til dagligt. Kreatin binder vand i dine muskler, så de bliver større men dette stimulerer derudover også dine muskler. Denne stimulering af dine muskler, resulterer i en forøget muskeltilvækst og i sidste ende større muskler samt mere styrke. Kreatin er brugt af mange sportsudøvere, herunder svømmere, grundet den høje videnskabelige opbakning som kosttilskuddet har. Flere studier har vist at styrken oftest stiger imellem 5-15% ved brug af kreatin. Muskeltilvæksten er dog svær at måle, da man samtidigt med binder vand i musklerne.

Nogle studier har også vist, at kreatin kan reducere muskelømheden, hvilket kan være en stor fordel for mange svømmere.

Når du begynder på kreatin skal du starte med en loading fase. Du skal her indtage 10-20 gram kreatin fordel ud på 2-4 doser på en dag. Dette skal du dog kun den første uge, hvor kroppen har opnået et højt niveau af kreatin. Herefter tager du blot en vedligeholdelses dosis på 2-5 gram dagligt. For at få det meste ud af kosttilskuddet, bør du hver 2. Måned holde en pause med at indtage kreatin. Din krop kan nemlig godt blive for ”vant” til at indtage kreatin, og til sidst har det ikke så stor en effekt. Herefter begynder du forfra med en loading periode. Vil du gerne vide mere om kreatin så kig ind på Suplab.dk– her finder du endnu mere viden om kreatin.

Artiklen er skrevet af Christian Dahl, Suplab.dk

Indlægs forfatter: Benjamin Jørgensen

Velkommen til min side: Rygcrawl.dk. Her skriver jeg om alt mellem himmel og jord - nærmere bestemt - faktisk kun om det på hav og i vand. Havet og det at opholde sig i, tæt på og omkring vand har altid vagt stor glæde hos mig. Den glæde vil jeg gerne dele med jer, uanset om I som mig kan lide at svømme, dyrke triathlon, dykke eller bruge tid på jeres båd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.