Skal svømmere tage Pre-workout? Komplet guide!

Skal svømmere tage Pre-workout? Komplet guide!
Bedøm dette indlæg/produkt

Som svømmer leder man altid efter en fordel over konkurrenterne. Uanset om det er ved at træne mere effektivt eller optimere ernæringen. Her kan Pre-Workout spille en stor rolle for dig som svømmer og dine præstationer.

I denne guide forklarer og fortæller jeg, hvad du bør vide om Pre-Workout som svømmer.

Hver morgen træder en hel hær af svømmer i såvel hele Danmark som resten af verdenen ud af sengen. Tører søvnen ud af øjnene og gør klar til en hård dag med træninger eller konkurrence. Nogle gange endda flere træninger på samme dag.

Som konkurrence svømmer har man oftest et stramt skema. Specielt hvis uddannelse eller arbejde skal inkorporeres. Det kan medføre at du som svømmer oplever forøget træthed og udmattelse under træninger eller konkurrencer.

Mange svømmer gør i forvejen brug af enten energi-drikke eller andre lignende midler til at øge ydeevnen.

 

Pre-Workout er det nemme valg

Realiteten blandt svømmere og andre atleter er at uagtet, hvor talentfulde, motiverede, ambitiøse eller dedikerede de er så har deres krop bare ikke altid den udholdenhed deres hjerne kunne ønske. Det gælder også dig og din krop.

Ovenstående er samtidig grunden til at vi har set en eksplosion af såvel salget af energi-drikke som Pre-Workout. Den ene lover mere end den anden.

 

Hvorfor tage Pre-Workout som svømmer

Der er en langt række fordele ved at tage Pre-Workout. Så længe man gør det rigtigt.

Nogle af fordelene er blandt andet disse:

  1. Forøget fokus. Selvom man typisk tager Pre-Workout for at give energi til muskulaturen i arme, ben og core, så er en af de vigtigste effekter også at hjernens fokus bliver forbedret. Det giver dig en klar fordel da din teknik er bedre des større fokus du har. Specielt på de sidste meter, når kroppen er træt kan en fokuseret hjerne hjælpe dig med at undgå at du sløser på teknikken.
  2. Bedre præstation i muskulaturen over længere perioder. Når du tager Pre-Workout betyder det, at du kan præstere over længere perioder før du bliver træt.
  3. Større præstation under svømning. Når du tager Pre-Workout vil du kunne yde større kraft pr. svømmetag og derfor også kunne svømme hurtigere end uden.

Disse fordele er alle bevist, hvilket også er grunden til, at bruget af denne type ernæring på ingen måde er ny i sporten.

Svømmere fra Michael Phelps til Vlad Morozov bruger blandt andet koffein til at forbedre deres præstationer.

 

Er det videnskabeligt bevist at Pre-Workout virker?

Koffein er en af de mest almindeligt brugte substanser til at øge præstation. Men spørgsmålet er, om der er foretaget studier på dets virkning på svømmere.

 

I ét af de studier jeg har læst blev udført på en gruppe sprintere (svømning, ja). Svømmerne fik Pre-Workout med 3 mg koffein pr. kg kropsvægt. En time efter indtaget skulle svømmerne ud og svømme 50m samt lave en række fysiske øvelser. En anden gruppe fik en placebo Pre-Workout uden andet end smagsstoffer.

Resultaterne var signifikant forskellig. Test-gruppen, som drak den rigtige Pre-Workout, svømmede både hurtigere og performede bedre i de fysiske tests.

Bivirkninger blev derudover også målt og her var der ingen forskel i hverken søvnmængde, muskeltræthed eller restitution. Faktisk oplevede Pre-Workout gruppen højere restitution, men resultatet var ikke signifikant forskellig fra gruppen, som ikke indtog Pre-Workout.

 

I ét andet forsøg blev 7 elite-svømmere bedt om at svømme 2×100 m crawl. Svømmerne havde 20 min pause mellem begge svømninger og gentog dette 2 gange. En af gangene ved at indtage en Pre-Workout og en af gangene en placebo, som smagte af det samme for svømmerne.

Resultaterne i dette forsøg var en signifikant forskel i både den anaerobe kapacitet og samtidig svømmerne hastighed.

…Perfekt! Pre-Workout virker altså videnskabeligt på en bedre performance. Spørgsmålet er bare, hvorfor man så alligevel skal være en smule forsigtig?

Det “gode” i Pre-Workout er primært koffeinen. Problemet er bare at mange Pre-Workouts er fyldt med en langt række andre stoffer. Stoffer der ikke beviseligt har en positiv og heller ikke altid umætteligt er blevet udtømt for muligheden af potentielle negative effekter.

Derfor er det vigtigt du vælger den rigtige Pre-Workout

Klart den bedste Pre-Workout er Bodylabs uden sukker:

pre-workout

 

Indlægs forfatter: Benjamin Jørgensen

Velkommen til min side: Rygcrawl.dk. Her skriver jeg om alt mellem himmel og jord - nærmere bestemt - faktisk kun om det på hav og i vand. Havet og det at opholde sig i, tæt på og omkring vand har altid vagt stor glæde hos mig. Den glæde vil jeg gerne dele med jer, uanset om I som mig kan lide at svømme, dyrke triathlon, dykke eller bruge tid på jeres båd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.