Denne artikel indeholder annoncer. Læs mere her.

Rygcrawl.dk er en annoncefinansieret side, som derfor indeholder reklamelinks. Vores artikler er dog redaktionelle og uvildige, hvor fokus er at hjælpe og guide dig som læser.

Sidst opdateret den

Uanset om du dyrker roning på vandet eller på land, så er der ingen tvivl om, at det er en eminent motion, du får ved at dyrke roning.

Ved roning får du aktiveret de fleste af kroppens muskelgrupper, samtidig med at du får sat pulsen i vejret. Perfekt motion.

Roning på vand

Roning er vel roning, men der er markante forskelle på den form for rotræning, der dyrkes på vand og på den, der dyrkes på land.

I en ”rigtig” robåd kan der være plads til en eller flere, der alle ror i takt. Er du alene i båden, har du naturligvis fat i begge årer. Ror du på hold, så har du kun fat i en åre og får dermed trænet ret ensidigt, med mindre du skifter plads af og til.

I båden er der ikke meget aktivitet i bagdelen og i benene. Til gengæld er der meget i overkrop og arme.

Roning på land

I en romaskine er det en noget anderledes oplevelse, selv om de nye og gode romaskiner simulerer den ægte vare rigtigt godt.

At sædet i romaskinen kører frem og tilbage, er en ret stor forskel. Det giver mere aktivitet i bagdel og benmuskler.

Desuden foregår åretagene på en helt anden måde, og trækkene bliver noget anderledes end i en rigtig båd.

Effektiv træning

Begge former for roning er effektiv træning. Du får aktiveret de fleste af kroppens muskelgrupper, og du får styrket hjerte og lunger.

Sørger du for at få trænet regelmæssigt, og sætter du noget mere turbo og mere modstand på, efterhånden som du bliver bedre, så vil du få rigtig meget ud af at træne ved hjælp af roning.

Træn hjemme i privaten

Holder du af at træne i en romaskine – enten når vejret forhindrer dig i at komme på vandet, eller som en helårsting – så vil du nok få stor glæde og stor gavn af at få indrettet dig med en romaskine derhjemme.

Har du sådan en stående, så har du mulighed for at træne, når du lige har lidt tid til overs. Du kan også sætte din træning i lidt fastere rammer, som gør, at du får trænet hver dag.

Det er en virkelig god måde at få klaret det der med motionen, at du når som helst kan snuppe dig en rotur – på den tørre måde.

Hvilken romaskine skal du vælge?

Der er mange gode romaskiner på markedet. Du bør vælge en af de bedre modeller, som er både stabile, driftssikre og kan indstilles på flere måder.

Netfysioterapi.dk har skrevet den ultimative artikel om de forskellige romaskiner i denne 2020 opdaterede guide.

Hvis du mener det seriøst med din rotræning, så bør du som nævnt vælge en af en vis kvalitet. Den bliver du gladest for på den lange bane.

Når først romaskinen er kommet på plads derhjemme, og du efterhånden er blevet dus med den, så vil du få mange gode og effektive trænings-stunder på den.

Denne side er anmeldt af: Tristan F. Thorsen 10/10

Dette indlæg har fået NAN stjerner baseret på 0 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm dette indlæg
Forfatter

Redaktionen i Obsidian Media har ét simpelt formål: At skabe verdens bedste forbrugermagasin til formål at hjælpe de danske forbrugere med vejledning om forbrugsgoder. Alle vores artikler er udarbejdet af vores skribenter i samarbejde med vores research-team, som der har indsamlet data og udvalgt produkter. Artiklerne er derved baseret på omfattende og grundige research-processer, hvor vi samler alt relevant information og data på de respektive produkter og ydelser, så du som læser vejledes på bedst mulig vis.

Skriv en kommentar