EPIRB & PLB (SART) – Køb RescueMe billigt på tilbud til en god pris!

Er du på udkig efter en personlig EPIRB eller vil du tjekke prisen på en PLB. Så er du kommet til det rette sted. Hvis du gerne vil købe en PLB eller en EPIRB så anbefaler vi nogle af følgende herunder:

 

epirb mob1 ais sartEPIRB står for Emergency Position Indicating Radio Beacon. Oversat betyder det blot et apperat, som kan angive din position og signalere om den i nødsituationer.

PLB står for Personal Locater Beacon. Oversat betyder det, at det er et apperat, som sender din personlige lokation ud med signaler til folk, det så kan spore dig og komme dig til undsætning i nødsituationer.

SART står for Search And Rescue Transponder. Oversat er det egentligt det samme, altså en transponder som overlever et nødhjælpssignal til redningsholdet.

SAR, som egentligt bare er det samme som ovenstående, nemlig søg og red er også tit brugt i navnende på rednigns apperater og signalerings apperater som disse.

Ofte vil du, som dansk båd/skibs-fører være dækket ind med en ordinær VHF radio ombord på båden. Med den vil du kunne sende SOS signaler til de fleste rednignsteams og operativer. Men du kan komme ud for områder, hvor du ikke er dækket ind af VHF, og her kan en EPIRB være den sidste instans for at angive din position til et potentielt redningshold, hvis skibet eller båden er ved at kæntre.

 

PLB og EPIRB, forskelle og formål

plbNår du køber en EPIRB eller en PLB er det med det formål, at sikre dig, såfremt din båd eller dit skib skulle begynde at kæntre.

En EPIRB eller PLB skal være registreret til din båd og båden eller føreren skal være SRC registreret. Det er essentielt en erstatning af de klassiske nødraketer og nødblud.

Er der forskel mellem en PLB og en EPIRB?

Ja.

En EPIRB skal overholde en række krav som en PLB ikke skal. Disse er følgende

  • Være aktiv og holdes aktiv i min. 48 timer når den aktiveresepirb transpondendere
  • Skal være udstyret med et strobe lys (blinkende lys)
  • Automatisk startende når de nedsænkes i vand og er ofte udstyret på selve båden med en frigivnings mekanisme under eller ved kæntring
  • Skal være flydende

Det gør selvfølgelig også at en EPIRB sammenlignet med en PLB oftest er en smule dyrere. Netop fordi den overholder disse meget vigtige og brugbare “krav”.

Med en EPIRB skal du som kaptajn dog min. have et SRC certifikat. Når du har det skal din EPIRB (hvertfald for at virke korrekt) kobles op på din registrerede båd med et MMSI nummer. Dette nr. tildeles af Søfartsstyrelsen.

Sart transponder

COSPAS SARSAT EPIRB PLB signalerEn sart transponder er essentielt bare en EPIRB eller en PLB. Det er nødsignaler som bliver sendt med 406 MHz op til satelitter i COSPAS-SARSAT netværket. Dette nød sattelit netværk sørger for at videresender nødsignalet til en modtager station og igen til redningshold som står parate til nødsituationer.

Grunden til at din EPIRB eller PLB eller for den sags skyld andre rednings transpondendere såsom SAR og SART eller selv mini EPIRB produkter skal have korrekt registrering opsat er fordi, redningshold forsøger at finkæmme og udrede signaler som er fejlagtige eller forkert udsendte.

Ved at du og dit fartøj er registreret personligt øges sandsynligheden for at korrekte nødsignaler får hjælp og falske eller fejlagtige ikke gør, men bliver ignoreret til fordel for situationer, hvor der oprigtigt er brug for hjælp.

Det er ikke alle EPIRB eller PLB produkter og transpondendere som er udstyret med GPS.

Indlægs forfatter: benjaminshj@hotmail.com

En tanke om “EPIRB & PLB (SART) – Køb RescueMe billigt på tilbud til en god pris!

    Lars skovhus

    (27. maj 2018 - 23:13)

    Hej.
    Jeg er virkelig i tvivl om jeg burde købe en nødsender som disse. Eller det vil sige. Jeg var i tvivl. Synes dog dette indlæg har bekræftet både nødvendigheden og bestemt også fordelene ved netop at have noget mere sofistikeret nødhjælpsudstyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.