Salttabletter – Sådan vedligeholder du din saltbalance

Læsetid: 4 minutter

Vi ved alle sammen, at salt er livsvigtigt for kroppen, og at det kan være usundt, hvis man får for meget. Men hvordan finder man frem til sin saltbalance?

Du har måske hørt at for lidt eller for meget salt er skidt for kroppen, men hvad betyder det i de forskellige tilfælde, og hvordan finder du ud af, om din saltbalance er forskubbet, så du enten har for meget salt eller mangel på salt?

Det kan du blive klogere på her.


SALTTABLETTER – Salt Ekstra 100 stk.

Saltbalance og salttabletter
Tjek prisen her →

 

Disse salttabletter indeholder både sukker og salt således du er sikret at din saltbalance er ok. Pakken indeholder 100 stk., og der er derfor rigeligt til, at du kan holde dig i adskillige måneder.

Udgangspunktet for at vedligeholde sin saltbalance er, altid 1-5 tabletter om dagen. Dette er også gældende for dette produkt. Det fungere i praksis sådan, at du skyller dem ned med vand og herefter skal du drikker rigeligt med vand. Salt har det nemlig med at skulle kræve vand for at det for den ønskede virkning.

Så derfor anbefaler vi dig, at du som minimum drikker cirka 0,5 liter efter at have indtaget en salttablet.

En salttablet indeholder:

  • 180 miligram natrium
  • 450 miligram natriumchlorid
  • 200 miligram dextrosemonohydrat
  • 30 miligram kaliumklorid

Der skulle derfor være god mulighed for, at du kan vedligeholde din saltbalance med disse salttabletter.

 


SALTTABLETTER – Til Saltbalancen

salttabletter til saltbalancen
Tjek prisen her →

Disse salttabletter er i dobbelt dosis. Dvs. der er grundlæggende ingen forskel på indholdet, kun at du ved disse får mere salt. Derfor anbefales en daglig mængde på 1-3 tabletter.

Pakken indeholder 100 salttabletter.

 


Saltbalance: For lidt salt

Har du for lidt salt i kroppen, kaldes det for hyponatriæmi.

Hyponatriæmi kan opstå på forskellige måder.

  • Ved indtagelse af vanddrivende medicin.
  • Ved indtagelse af for meget vand.
  • I forbindelse med varme.
  • I forbindelse med sportsudøvelse
  • I forbindelse med kronisk hjerte-, lever- eller nyresvigt.

 

De typiske symptomer, hvis din saltbalance er forskubbet, så du mangler salt er:

  • Forvirring eller koncentrationsbesvær
  • Sløvhed
  • Kvalme
  • Manglende appetit
  • Hovedpine
  • Kramper (dog kun i svære tilfælde)
  • Besvimelse (dog kun i svære tilfælde)

 

Natrium salttabletter

 

Saltbalance er tæt forbundet med væskebalancen, men der er tale om to forskellige ting, og tilsammen fortæller de om forholdet mellem vand og salt i din krop. Dehydrering og blodtab kan forstyrre såvel væske- som saltbalance, ligesom indtagelse af salt eller vand også kan påvirke balancen.

Som regel er det let både at behandle og forebygge at der forekommer problemer med saltbalancen via mad og drikkevarer, men ved svære tilfælde kan det kræve indlæggelse og at der skal sprøjtes saltholdig væske direkte ind i blodbanen.

Dyrker du meget sport skal du være særligt opmærksom på, at du får opretholdt din saltbalance, da du dels sveder meget og mister salt derved, og dels drikker meget og derved risikere at få skyllet saltene ud af kroppen.

Selvom mange af de energiprodukter, der anvendes ved sport eller netspil på et højere plan, indeholder salt, er der ikke altid en tilstrækkelig mængde i dem.

Er du hyggemotionist bør du dog slet ikke bruge den slags produkter, så nøjes med at tilsætte en smule salt til dit vand.

For det hyppigste problem med salt i hverdagen, skyldes ikke så meget mangel som et overforbrug.

Saltbalance: For meget salt

Har du for meget salt i kroppen kaldes det

Det opstår, fordi vi indtager alt for meget salt gennem mad og drikke, men det er ikke bare et spørgsmål om, hvor meget du selv salter din mad. Spiser du forarbejdede fødevarer kan det være svært at styre saltindtaget.

De ting du skal passe på med er:

  • Sodavand
  • Færdigretter
  • Chips
  • Pølser
  • Bacon
  • Pålæg
  • Saucer og dip som ketchup og sennep
  • Konserves
  • Tørret fisk
  • Supper
  • Syltet grønt
  • Sojasovs
  • Tørret fisk
  • Panerede produkter
  • Bouillonterninger

 

saltbalance

 

For meget salt kan også have meget alvorlige konsekvenser for kroppen, fordi det holder på vandet.

Det hæver dit blodtryk, og lægger pres på nyrer, arterier, hjerte og hjerne.

Et forhøjet blodtryk øger risikoen for:

  • Blodpropper i hjertet
  • Åreforsnævringer
  • Hjerneblødninger

 

Salt i for store kan forårsage sygdomme som:

  • Nyresygdomme
  • Aterieskader (skader på blodårer)
  • hjerteanfald

 

Vær opmærksom på, at hvis du har forhøjet blodtryk og får vanddrivende medicin, skal du nedsætte dit saltforbrug yderligere, fordi nyrerne fjerner mere væske fra blodet.

Hvis dine aterier skal klare den umiddelbare øgede belastning et stort saltforbrug giver, skal musklerne i arterievæggene gøre sig stærkere og ikke mindst tykkere for at håndtere det, men da der ikke er plads til de det indsnævres blodårerne, og det øger dit blodtryk yderligere.

Det hele sker over en årrække og til sidst har årene kun to muligheder. De ender med at være så indsnævrede at de tilstoppes eller arterierne ender med at sprænge, og det kan ende med død.

Især når det sker ved hjerte og hjerne.

Hvor meget salt må du få?

Kroppen har faktisk kun brug for 1,5 g salt om dagen, men stort set alle i Danmark spiser alt for meget salt, og mænd har tendenser til at spise mere salt end kvinder.

Sådan spiser du mindre salt

Brug andre krydderier i din mad i hjemmet for at få smag, og hold dig fra alt, hvad der er færdigproduceret.

Der er masser af grønt, krydderier og krydderurter hjælper med at give maden smag uden at bidrage til saltindtaget.

  • Friske eller tørrede krydderurter som estragon, basilikum, oregano, timian, mynte, rosmarin.
  • Løg af forskellige art for eksempel rødløg, skalotteløg, hvidløg, ramsløg.
  • Krydderier som paprika, chili, kanel, peber, ingefær.
  • Citron- eller limesaft
  • Eddike som granatæbleeddike, æblecidereddike, balsamicoeddike og hvidvinseddike.

 

Tilsæt aldrig salt før til allersidst, når maden skal smages til. Har du eller din familie for vane at putte salt på, inden der smages på maden, så lad vær med at komme salt i maden overhovedet.

 

Salttabletter – Sådan vedligeholder du din saltbalance
5 (100%) 25 votes

Indlægs forfatter: Benjamin Jørgensen

Velkommen til min side: Rygcrawl.dk. Her skriver jeg om alt mellem himmel og jord - nærmere bestemt - faktisk kun om det på hav og i vand. Havet og det at opholde sig i, tæt på og omkring vand har altid vagt stor glæde hos mig. Den glæde vil jeg gerne dele med jer, uanset om I som mig kan lide at svømme, dyrke triathlon, dykke eller bruge tid på jeres båd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.