Guide til Marinebatterier: AGM, forbrugsbatteri, 12 volt, startbatteri og el installationer i både

Guide til Marinebatterier: AGM, forbrugsbatteri, 12 volt, startbatteri og el installationer i både
4 (80%) 7 votes

Guide til Marinebatterier AGM, forbrugsbatteri, 12 volt, startbatteri og el installationer i både

I denne guide vil vi forsøge at introducere dig til AGM batterier til båden og de forskellige andre marinebatterier på markedet, både forbrugsbatterierne samt genopladelige. Du vil blive taget rundt i alle typer af el installationer i både og fritidsbåde. Du vil sågar blive introduceret til, hvordan du opsætter 2 batterier i din båd.

Bådbatterier er ikke nemme at have med at gøre, vi er ikke eksperter, men vil henvise dig til de steder, hvor du kan finde mest mulgi information omkring diverse marine batteri typer og også der, hvor du billigst muligt kan købe dem.

Det gør vi med knapper som disse i løbet af indlægget, som tager dig til forhandlere og informative artikler omkring bådbatterier.

Batterier på både skal typisk tage sig af en to delt opgave. Starte moteren og sørge for strøm til elektriske apperaturer såsom lys og andet.

Marinebatteri

Der findes 4 forskellige typer batterier til båden. Starterbatteri, forbrugsbatteri, dual batteri og AGM batteri (men også et Gel batteri, som vi dog ikke kommer ind på i dette indlæg).marinebatterier

Inden vi går i gang med de forskellige typer, skal vi dog snakke om, hvordan du vælger det rigtige marine batteri til din båd.

Der er en milliard forskellige typer marinebatteri derude. Alle med forskellige fordele og ulemper som du skal tage højde for.

Hvis du også er en af dem der skla til at gøre båden klar til at komme ud på vandet, så er en af de ting du måske til at til at have fat i et nyt 12 volts marinebatteri.

Er det første gang du køber et marinebatteri kan det virke som en uoverkommelig opgave.

Med denne lille miniguide bliver du dog forhåbentligt lidt klogere og står klar og beredt til at vælge et marinebatteri til skibet eller båden, uanset om det er den lille jolle i havnen eller den store og prægtige fritidsbåd.

Inden vi går i gang, vil vi dog kort fraråde at du købe et dual purpose batteri, altså et todelt batteri som kan håndtere både opstart af motoren i båden og den løbende tilførsel af strømforsyning.

Her skal du i stedet kæbe henholdsvis et starterbatteri og et forbrugsbatteri. De vil holde dig i mange flere år og volde dig langt færre problemer.

Du kan finde begge typer marinebatterier i linket herunder. Her du brug for yderligere forklaring af typerne så kig længere nede

 

båd batterier forbrugsbatteri til fritidsbåd

 

Starterbatterier til båden

Starter batterier til båden skal trække din motor i gang og er sprinterne blandt batterierne til både. Det betyder samtidig at de bestemt ikke er goe på “lange” distancer. De kan levere mellem 75 og op til 400 A i alt i mellem 5 og 15 sekunder.

Når de har startet motoren så bliver de genopladt af motoren.

Som alle syre batterier er de lavede med små plader med isolering mellem hver plade. Disse er dog meget tynde, hvilket gør dem idéelle som starter batterier til din båds motor.

De har både flere og tyndere plader som leverer de høje Ampere til motoren under opstart. Problemet er dog, at denne sammensætning gør dem meget mere skrøbelige overfor stød og andre påvirkninger. Pas derfor godt på dit starter batteri.

Samtidig skal du undgå at aflade batterierne, de skla helst være mest muligt opladet hele tiden modsat eks. forbrugsbatterier som helst skal køres helt flade.

 

Forbrugsbatterier

Dette er din båds normale og deraf også navnet “forbrugs” batteri. Det er det batteri, som alt andet elektricitet på båden kører på. eller hvertfald burde køre på.Exide bådbatteri

Den benyttes når ikke enten motoren, solpaneler eller landstrøm er koblet til eller effektivt leverer strøm til dine apperater.

Sammenlignet med starterbatterier, som lever højintensive strømføringer i el installationerne på din båd, så leverer bådbatterier/forbrugsbatterier kun minimal nødvendig strøm men over længere tid.

Når du køber et forbrugsbatteri skal du gerne købe det til at kunne holde omkring 50% af alt det strøm du forventer at bruge mellem hver opladning.

 

AGM batteri til båd

Dette er ikke en specifik type såsom forbrugsbatterier og starterbatterier, men istedet en batteri “metode”. Den forklarer den kemi, som er brugt til at lagre strøm

AGM står for absorberet glas mat. Det er en enromt porøs microfiberglas masse som findes i batteriet og lagre strømmen.

Gennem enkompliceret elektrisk proces som involverer blandt andet luftindtag skaber denne kemi strøm. Den er oladelig og AGM batterier kan benyttes både som starter- og forbrugsbatterier.

AGM batterier vil ofte have mere styrke og derfor være bedre starter batterier til din båd. De bliver derfor også ofte brugt i biler.

Ud over AGM batterier findes der syre batterier, gel batterier og andre som vi ikke vil komme ind på her.

 

12 volt bådbatteri

De fleste sejlere, uanset om de har en fritidsbåd eller et helt skib, benytter sig ofte af 12 volt batterier.

Når man skal købe et 12 volt batteri til båden så er der selvfølgelig en række ting man skal kigge efter ift. både sikkerhed og standarder samt kvalitet.

CFA:
Den første er CFA som indikerer, hvor mange ampere batteriet kan generere ved en temeratur på 0 grader.

MCA:
Hernæst kommer MCA som indikerer, hvor mange ampere batteriet kan skabe under “marine forhold” dvs. på 32 grader. Det tal er typisk ca. 1/5 til 1/4 højere end CFA fordi temperaturen hjælper batteriet.

Reserve minutter:
Dette tal indikerer det antal minutter bådbatteriet holder hele femogtyve ampere før volt spændingen falder til 10 og en halv.

Herunder er det vigtigt at tænke på og kigge efter både størrelse, holdbarhed samt andre relevante kvalitetstegn og eventuelt gode anmeldelser. Du kan også finde relevante tests af de batterier du overvejer at købe til båden.

 

Gode råd til el installationer i fritidsbåde og både og 2 batterier i båden

Uanset hvilket batteri du har valgt eller hvilken kemi der befinder sig i dit batteri, så er dette gode råd, som kan være enormt relevante at følge og sørge for at leve op til:el installationer på båd batteri syre

  • Hvis du kører med 2 batterier i båden så sørg for at vælge en bestemt type kemi til dine batterier. Sådan at du kun har én type ekesempeltvis AGM batterier. Grunden til det er en god idé, er at forskellige kemi-sammensætninger oplades med forskellig volt og spændinger. Det betyder at du enten skal ud i en kompleks opsætning af de 2 batterier i din båd eller tillade at batterierne holder kortere tid, fordi de bliver opladt ved forkerte spændinger.
  • Igen et godt råd til hvis eller når du har 2 bådbatterier kørende parallelt. Du skal aldrig sammensætte et ældre batteri med et helt nyt og friskt. Selvom det kan virke som den helt geniale spareøvelse at smide ét enkelt nyt batteri ind i et kredsløb, så vil det resultere i at det gamle batteri “trækker” det nye ned. Det gør det nye marinebatteri’s holdbarhed meget dårligere. Køb derfor altid et helt nyt sæt batterier, eller vent til hele opsætningen er tilstrækkelig dårlig, til at du ikke kan undgå e ny investering.
  • Hold altid dine batterier rene, i kølige omgivelser og helt tøre! Det sidste behøver jeg vidst ikke ligge vægt på er både vigtigt for marinebatteriernes skyld og din egen. Det er så træls med strøm på båden, hvor det ikke er intenderet.
  • Kontroller altid alle instrumenter og sørg for at holde styr på data omkring dine bådbatterier.
  • Hvis du har syre batterier, skal du sørge for at tilføje destilleret vand ind i mellem. Hold dem derudover altid fuldstændigt opladt. Hvis du lader dem stå uopladt hen vil de tage skade af det og dette vil resultere i mindsket evne til at levere strøm til dine el installationer på båden
  • Rens dine batterier med en mixtur af natron og vand.

 

Indlægs forfatter: Benjamin Jørgensen

Hej og velkommen til min side: Rygcrawl.dk Her skriver jeg om alt mellem himmel og jord - nærmere bestemt - faktisk kun om det på hav og i vand. Havet og det at opholde sig i, tæt på og omkring vand har altid vagt stor glæde hos mig. Den glæde vil jeg gerne dele med jer, uanset om i som mig kan lide at svømme, dyrke triathlon, dykke eller bruge tid på jeres båd.

En tanke om “Guide til Marinebatterier: AGM, forbrugsbatteri, 12 volt, startbatteri og el installationer i både

    Jørgen

    (24. maj 2018 - 23:18)

    Helt perfekt. Jeg købte mig et klassisk agm bådbatteri og er blevet super glad for det. Selve installationen tog ikke sp forfærdeligt lang tid og jeg lavede heldigvis ikke nogle fatale fejl. Fik et lille rap og fingrene da jeg valgte ikke lige at læse jeres råd om at sætte plus Polen til før minus Polen. Kan kun råde andre til lige at sørge for at læse hele jeres guide. Specielt inden man tænker man lige pludseligt er blevet autosidakt elektriker

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.